In fact, wild peafowl often roost in forest trees and gather in groups called parties

Ikke visste jeg at påfugler kunne finne på å samle seg i trær, eller at de samlingene kaltes «parties»! Sjekk ut National Geographic for mer på(fugl)trengende funfacts. Den ekstra bruken av parentes og dårlig, dårlig humor er nok inspirert av at klokka har passert fire på morgenkvisten. Bare tre-fire timer til det begynner å lysne.

I løpet av de siste seks månedene jeg bodde i Maastricht, gikk jeg en del for å få pause fra tankene. Konsekvent gikk jeg den samme ruta, og en dag fikk jeg øye på noe gøy. Ved første blikk trodde jeg at det bare var en form for overdådig dekorasjon, men jommen sa du smør! Det er jo påfugler! Hannen, hvordan kom han seg dit med den svære halen? Er de ville? Det går jo ikke, eller? Så ble jeg ekstremt nysgjerrig på hvem som kunne finne på å ha påfugler i hagen (mind you, jeg har snublet over flere hager hvor det sprader påfugler).

Jeg beklager den fæle billyden, det er i en 80-sone, og jeg er på amøbe-nivå når det kommer til videoredigering, sånn egentlig. Samtidig så gjemmer det seg såpass fin fuglesang i bakgrunnen, så jeg ville ikke legge over noe musikk eller skru av lyden helt. Kvaliteten er så-som-så, men jeg synes fortsatt det er litt morsomt å se på. Jeg trodde virkelig ikke mine egne øyne, og brukte vel kanskje litt for lang tid på å stå der å glane.

paafuglspot// Sånn omtrent her, en gang i april, filmet jeg disse morsomme kreaturene. Er du nysgjerrig på hvordan det ser ut kan du jo bli med den den lille gule på tur her. Og ja, det er oppoverbakke.

One thought on “In fact, wild peafowl often roost in forest trees and gather in groups called parties

Legg igjen en kommentar

