Leselørdag og granbarspor

Jeg begynte lørdagen min et par timer før det begynte å lysne, men det var bare fint. Det var helt stille ute, det snødde litt, men det var bare synlig i lommene av lys som gatelyktene lagde. Nå er det nesten skyfritt og støy og bråk fra biler og barn, men det er bare fint det også. Denne lørdagen blir en innedag, hvor jeg skal lese i dagslyset og krangle med brøkregning når mørket senker seg. Brøk og jeg ble aldri gode venner på skolebenken, jeg tror det var et forhold hvor begge parter slet med å forstå den andre. Så vi har litt å jobbe med, men så langt har vi bare hatt det hyggelig.

Untitled

I går tuslet jeg innom biblioteket, og etter pluss minus tjue minutter kom jeg meg ut igjen med en litt tyngre veske.  Jeg har lest så mange gode anmeldelser av krim i det siste at jeg ble fristet til å plukke opp litt Jørn Lier Horst i form av Nøkkelvitnet, og Felicia forsvant.  Fredag var en dag hvor flere verktøy ble brukt for å hjelpe på vonde følelser, så derfor ville jeg være modig og lese min første Salman Rushdie-roman. To år, åtte måneder og tjueåtte netter, fikk æren fordi navnet klinger så herlig og det finnes jinner i den. Sant nok av Kristin Bjørn fikk bli med fordi novellene hennes har et herlig variert karaktergalleri. Madame Dorthea er den første Sigrid Undset-romanen jeg skal lese, etter at min Undset-bachelor bare holdt til stryk. Jeg håper jeg klarer det uten å grine, for mye vel og merke.

Untitled

Så, for omtrent to uker siden slo det meg at det hadde vært hyggelig med litt granbar innenfor disse fire, fine vegger. Med en liten kniv lagd av farfar i lomma og høy musikk på øret, la jeg dørstokkmila bak meg og fant et stort område med masse fyllmasse. Der vokste det noen snodige grantær som hadde fine og frodige greiener på bunnen. Sju stykker fikk bli med meg hjem og de ble selvfølgelig liggende til i dag. Jeg mistet lysten, syntes ikke det var verdt å bruke de til noe. Så frem til i dag har det vært granbar litt over alt, og nå har jeg flytta på dem og noen nisser har fått jobben som ekstra pryd. Bildebevis vil jeg ikke ta før det blir desember.

♥ Hva leses der ute av alle dere fine mennesker? Har jula begynt å snike seg inn hos deg?

Legg igjen en kommentar

