2 bøker på tampen

Mitt lesemål for 2016 var å komme gjennom 36 bøker. Det er nå veldig få dager igjen, og jeg mangler fortsatt 10 bøker. Det har jeg veldig liten tro på at jeg klarer, men det er ålreit. Til en viss grad. Jeg er litt skuffet, men samtidig, hva er det egentlig å være skuffet over? Jeg har lest, masse. Jeg skrev en bacheloroppgave med tilhørende lesing av faglitteratur i flerfoldelige timer. Jeg flyttet fra Nederland, tilbake til Norge. 2 måneder av sommeren gikk bort i opphold på en psykiatrisk sengepost. Enda prøver jeg å stable meg på beina.

Jeg prøvde å lese i sommer også. Jeg klarte litt, men slet til tider veldig med konsentrasjonen, og glemte med en gang det jeg nettopp hadde lest. Det var vanskelig å forstå hva jeg leste. Jeg kunne ordene, men samtidig trengte jeg å lære på nytt hva de egentlig stod for. Etter hvert prøvde jeg lydbøker, men de fungerte mest som støy så jeg fikk sove. Konsentrasjonen går fortsatt opp og ned, jeg glemmer fortsatt til tider hva det er jeg leser, men jeg får det til. Derfor vil jeg dele to gode bøker med dere.


Det går ikke ove
r av Jakob Arvola

Utgitt i 2014 av Vigmostad & Bjørke
Jeg lånte boken gjennom ebokbib, og leste den versjonens 129 sider på knapt to dager. Det er magiske, skremmende, og historiske øyeblikk, som presenteres gjennom et knippe ulike karakterer. Det er ikke noe overdådig ved fortellingene, men de er allikevel breddfulle av ord, hendelser, handlinger, som satte i gang mange følelser for meg. Jeg ble sint, glad, overrasket, og veldig betatt av hvor kraftfull slutten på nærmest hver eneste fortelling var. Så absolutt verdt å lese.

«En skamfull mann i en begravelse. En intens og prøvende arbeidsformidlingsansatt. Gutter og menn i grisete kortspill, helt ute av kontroll. Og det ekle vannglasset frisøren dypper kammen i. En psykolog med et brev han gjerne vil sende. To menn som danser. En velduftende kvinne som kler av seg foran vinduet, og en annen, som ringer i smug fra badet, mens mannen lager mat.» Goodreads.


Goat Mountain av David Vann (Heftet)Goat Mountain av David Vann
Utgitt i 2014 (2013) av Windmill Books.
Jeg har bare lest til side 61 til nå, men det er egentlig aldri for sent å anbefale David Vann. Mitt første møte (Creative Writing-programmet jeg gikk arrangerte en forelesning og samling med Vann, og det var så fint, og Vann var utrolig hyggelig) fant sted for snart et år siden. Vi leste Aquarium gjennom skolen og jeg ble helt betatt av Vanns prosaiske evner. Goat Mountain har ikke skuffet. Språkførelsen sitter som et skudd (det var den minst cheesy jaktspøken jeg kom frem til), og det er veldig spennende å lese, mye takket være en pangstart (okei, litt mer ost).

 

♥ Les vel!

2 thoughts on “2 bøker på tampen

Legg igjen en kommentar

