«Mad Girl’s Love Song»

Untitled
Jeg leste Sylvia Plath for første gang i fjor sommer, på psykiatrisk sengepost. «Det er kanskje ikke den mest lystige lesingen» fikk jeg høre mer enn en gang, men det betydde ikke så mye. Ordene var vakre, dype, triste, hardtslående. Jeg tror jeg ville lese noe skrevet av Sylvia Plath på grunn av historien hennes, for å se om jeg kunne finne noe jeg kjente meg igjen i. Noe jeg kunne gripe tak i og som satte ord på det som var vanskelig for meg. Jeg tror jeg lette etter felleskap i mørket. Du kan lese mer om Sylvia Plath og lese et utvalg av hennes dikt her. Mad Girl’s Love song er et av de fineste diktene jeg vet av.

«Mad Girl’s Love Song»
«I shut my eyes and all the world drops dead;
I lift my lids and all is born again.
(I think I made you up inside my head.)

The stars go waltzing out in blue and red,
And arbitrary blackness gallops in:
I shut my eyes and all the world drops dead.

I dreamed that you bewitched me into bed
And sung me moon-struck, kissed me quite insane.
(I think I made you up inside my head.)

God topples from the sky, hell’s fires fade:
Exit seraphim and Satan’s men:
I shut my eyes and all the world drops dead.

I fancied you’d return the way you said,
But I grow old and I forget your name.
(I think I made you up inside my head.)

I should have loved a thunderbird instead;
At least when spring comes they roar back again.
I shut my eyes and all the world drops dead.
(I think I made you up inside my head.)»

♥ Smil hvis du kan, hvis ikke kan vi dele.

2 thoughts on “«Mad Girl’s Love Song»

  1. Dette var et vakkert og tankevekkende dikt! Takk for at du delte det med oss her på bloggen, det ga meg litt å tenke på. Jeg finner mye inspirasjon og spennende tanker fra andres tekster, og dette diktet fikk meg til å tenke på så mye ulikt. Tror jeg må lese mer om Sylvia Plath, jeg har hørt navnet før, men aldri lest noe av henne 🙂

    • Jaa, ikke sant? Det er så inspirerende å lese hva andre har gjort/gjør. Jeg vil bli flinkere til å lese poesi, og det er da så fint å lese det du skriver for jeg blir mer og mer motivert til å prøve meg frem selv!

Legg igjen en kommentar

