Smakebiter av ord

Før likte jeg veldig godt å skrive, selv om jeg sjelden fullførte de prosjektene jeg startet på. De aller, aller fleste ligger uferdige i en mappe inne i en mappe på datamaskinen min. Jeg har ikke glemt de, men nå prøver jeg det jeg kan for å finne tilbake til den skrivegleden. Derfor velger jeg å dele noen smakebiter, noen nyere enn andre, for å dytte meg selv litt i riktig retning. Kanskje vil du også dele en liten bit av noe du jobber med?

Liten advarsel, noe kan virke merkelig tatt ut av sammenheng.

«but her farmer husband was a homebody,
turned her into a nobody,
her dreams all but forgotten
until this prize winning ass pooped toxic waste out of its bottom»
– Fra et dikt som begynte i en Facebook-chat, titulert «Donkey parts» enn så lenge, 2017.

«Mange utenforstående så på dem som landsforrædere og ønsket å se dem døde, alle som en. Det var ikke sjelden at handelsreisende passerte gjennom byens hovedgate i en rasende fart, og ropte skjellsord og kastet råtten frukt på alle som våget seg ut i gatene når det stod på som verst.»
– En fantasiverden jeg begynte med i 2011, som går under navnet «Den sorte månen».

Untitled

«Jeg tilbød meg å ro for deg, men du sa bastant nei. Istedenfor hang jeg over ripa på baugen av båten og lot som om fingrene mine kjørte vannski over den glitrende overflaten. Innerst inne visste jeg at det gikk for sakte til å være mulig, men jeg fortsatte i det håp om at en svær fisk skulle være lettlurt og bite meg i fingrene. Da skulle jeg jammen vise hvor god en fisker jeg hadde blitt.»
– «Solskinnsstemmer», november 2016.

«Andre ganger er det bare blindtarmen som tar seg
en tur ut døra, mens han høflig spør om når han må hjem.»
– «Organathon», dikt 2010.

«Herr Lumbago er en gammel mann, litt pløsete i ansiktet som ser så opprevet ut med all den tørre huden. Øynene hans lekker stadig, og han går så sakte som om han konstant befinner seg i kraftig motvind. Hodet er bøyd.»
– Uten navn, 2016.

4 thoughts on “Smakebiter av ord

  1. Så spennende smakebiter! Merker jeg vil lese mer, høre mer. Håper du deler flere tekster etter hvert. Merker jeg ble nysgjerrig på «den sorte månen». 🙂

    1. Tusen takk, det får meg til å smile å lese det du skriver! Den sorte månen er nok favoritten min, for det er noe jeg kommer tilbake til igjen og igjen. Det er alltid noe nytt å oppdage i historien.

  2. Interessante smakebiter som vekker nysgjerrigheten, det er jo bra. Likte særlig utdraget fra «Solskinnsstemmer» siden det var veldig fornøyelig og med originale bilder jeg ikke har sett brukt før 🙂

    Og jeg liker egentlig veldig godt å skrive selv, men det har vært vanskelig mye av dette året. Men til gjengjeld har jeg lest ekstra mye og tegnet og fargelagt en hel del, så kanskje det bare er en lese og tegne/fargelegge-periode i stedet 😉

    1. Tusen hjertelig takk, det varmer å lese!

      Ja, det å skrive kan være vanskelig, men kanskje trenger man bare en liten pause fra det. Fokusere på noe annet fint, gøy og kreativt. Tegning og fargelegging synes jeg er veldig avslappende og gøy. Og hurra for masse lesing!

Legg igjen en kommentar

